Zrození trojnitek!





Dnes mám na "programu" vlastní progres: jak jsem se v podstatě náhodou naučila skát trojnitky Navajo a jak jsem se do toho okamžitě zamilovala ♥

Když jsem předla jednu přízi, kterou jsem se chystala dvojmo skát (článek, kde vysvětluji skaní, je zde), jako vždy mi zbylo na jedné cívce více jednonitky. (V životě se mi stalo asi jen jednou, že mi nezbylo téměř nic - jinak mi obvykle zbudou klidně i desítky metrů - s tím se prostě musí u skaní počítat, nejsme roboti). Já koukala na cívku, na tu tenkou jednonitku, kterou jsem předla několik hodin, a štvalo mě, že to zase musím jen tak odmotat.

Pak mě osvíceně napadlo, že přece vím o technice, která dokáže z jednoho pramene příze vyrobit tři... Super zajímavá věc, kterou neumím. Navajo skaní, nebo také chain-ply (používá se ke skaní smyčka, se kterou se např. nahazuje počáteční oko u pletení, nebo oko, se kterým se háčkuje - proto chain/řetízek). Hned jsem si pustila video, jak na to a zkusila jsem to - asi dvakrát mi na začátku příze praskla a pak to najednou šlo. A mě to absolutně pohltilo. Tu mini-přízi jsem po dokončení ihned šla zafixovat a chodila jsem jí pořád okukovat, když se sušila xD (přiznám se, mám jí pořád na kuchyňské lince ke kochání...♥). Byla jsem vážně smutná, že mi zbylo jen 9g příze a já nemohla skát obvyklé množství - takže mi bylo jasné, že to příští, co budu příst, bude rozhodně takováto trojnitka. :)

Pár technických informací, které možná někoho zaujmou a ujasní pojem "navajo":

  • trojnitka může být jak klasická, kde se ke skaní používají tři cívky/tři prameny, které se jednoduše stáčí dohromady, tak navajo - u navajo/chain-ply techniky stačí jedna cívka/jeden pramen (a ano, mě samotné to pořád zní docela jako blbost - z jednoho pramene tři?..ale fakt! xD)
  • Navajo je opravdu podle indiánského kmene Navajo, kde tato technika vznikla
  • lze to i barevně dobře rozlišit - u klasického skaní se barvy mísí ve třech (dvou, čtyřech, ...) pramenech a potom je příze o něco "strakatější"- u navajo se dobře zachovává barevnost daného česance - barvy jsou více "pospolu" - viz foto zde:
Vlevo - dvojnitka, vpravo - navajo trojnitka; vidíte, jak jednotlivé prameny příze mají u navajo téměř výlučně jen jednu barvu? :) 

Pro vytvoření tenčí trojnitky je jasné, že základní jednonitka musí být opravdu hodně tenounká - takže už už jsem chtěla znovu skát, ale nebylo z čeho, musela jsem napřed celý česanec proměnit ve slabou jednonitku a teprve potom mohla zábava začít. Někdy ten proces určitě natočím, je to vážně taková vlnová alchymie :)

Zde je tedy celé klubko navajo trojnitky, které jsem dodělávala včera/dnes v noci. Krásných 222m.

(Nejoblíbenější mnou vytvořená barevnost - a musím říct, že chápu proč :))


Komentáře

Oblíbené příspěvky