(tak trochu zaujatý) Průvodce Finskými vlněnými obchůdky

Já vím, já vím, z Finska jsem se vrátila v srpnu... A teď je začátek ledna.
Mezi mými předsevzetími pro rok 19 je i "blog", a upřímně doufám, že se mi podaří udělat nějaký článek sem tam, protože mě to opravdu baví - a je mi záhadou, proč i přes to, že mě to baví, tak vyplodím jeden článek za půl roku... Nu, tak uvidíme.

Doufám, že vás moc neodradil nápis "tak trochu zaujatý průvodce" - ale když tohle teď čtete, tak asi ne :)
Ale opravdu, když přijde na Finsko a pletení, nedokážu být moc objektivní. Takže se připravte na výlev radostných a pozitivních poznatků, takže nakonec, pro vaší vlastní objektivitu, vřele doporučuji pro spáchání podobného výletu :)

Výrazně doporučuji pro případné cestování si zjistit otevírací dobu; my na to nejsme moc zvyklí, ale ve Finsku mají v hodně obchodech v pondělí zavřeno.

1. Snurre

Snurre je maličký obchůdek v Helsinkách, takže ideální zastavení při návštěvě hlavního města :) Je sice malinkatý, ale najdete v něm hodně světových vlnek jako Fyberspates, Hedhegog Fibres, Lichen and Lace, Ístex, Shelter, atd., spoustu méně známých značek - ale také docela slušnou zásobu finských výrobců, jak se na helsinský obchůdek sluší a patří :) Takže tam seženete krásně barvená klubka Lanitium Ex Machina, Louhittaren Luola, ale samozřemě i Tukuwool. Plus pokud tam potkáte pana majitele a nadšeně se mu zmíníte, že je to tam bezva a moc jste se na Snurre těšili,  přátelsky si s vámi popovídá, zeptá se odkud jste, a pokud něco tvoříte - hned si vás vygooglí a prostě, chová se skvěle a vy budete potom opravdu nadšení ♥
(Taky můžete Snurre sledovat na instagramu - zde )




2. Ilo Finland

Obchod Ilo Finland najdete v přístavním městě Turku na jihu Finska (též bývalém hlavním městě). "Ilo" znamená ve finštině radost, což je velice příhodné pro obchod s klubíčky :) Opět jsem měla štěstí a potkala paní majitelku, která mě moc srdečně přivítala, krátce si se mnou popovídala a ochotně mě nechala fotit. Najdete zde opět známá světová klubíčka, ale myslím i o něco větší zásobu finských výrobců než ve Snurre (navíc mají minimálně Aurinko Kehrä, což je ručně a hlavně přírodně barvená finská vlna *_*). A také mají nabídku pletacích pinů a přívěsků od Shelli.can, pokud znáte. Třeba já mám výborný přívěšek na klíče k autu "Yarn Snob". xD (uvidíte na konci v "úlovcích").
A zde je opět jejich instagram :)





3. Toivolan Vanha Piha - sídlo Tukuwool
"Toivolan Vanha Piha" je krásné místo, které naprosto doporučuji navštívit, pokud se budete pohybovat ve středním Finsku, nejlépe ve městě Jyväskylä. Jde o jakési umělecko-řemeslné centrum lomeno muzeum lomeno obchůdky lomeno kavárna. Plus v hlavní sezóně jsou zde i akce pro turisty a nějaké prohlídky. Rovná se - z této divoké matematiky se jednoznačně jedná o skvělé místo a ráj pro všechny milovníky klubíček. (Ano, tušíte správně, jde o ten výlev, který jsem vám na začátku slibovala). Zde se také pořádá vyhlášený vlněný festival "Jyväskylän neulefestaarit" - v létě (začátek července) i v zimě (začátek února) - takže na informace (opět velice "objektivní" xD) se můžete podívat na starší článek zde na blogu, když jsem vlněný festival navštívila. :)
Ale - pro mě to hlavní - je to sídlo finské značky Tukuwool, se kterou jsem měla letos jasné plány - přivezu ji do Čech, a spojím tak svoje dvě vášně - pletení a Finsko - v jedno. To se podařilo, a už od září mi funguje eshop Severské vlnění - ale to si vážně zasluhuje vlastní článek, takže o tom příště (slibuju, že to bude brzo).
S Tiinou, majitelkou Tukuwool, jsem byla delší dobu domluvená, že přijedu s dodávkou během naší dovolené, takže když na to přišlo, v pátek jsem jí psala, zda můžu v pondělí přijet, a v pondělí jsem byla v Jyväskylä. S Tiinou jsem se bohužel nepotkala, ale má naštěstí skvělé zaměstnance, kteří se mě hned ujali, takže po tom, co jsem se probrala z mrákot u stojanu s Tukuwool, vybrala jsem si barvy, které budu chtít odvézt a poslala jsem seznam do skladu, jsem měla čas si v klidu (znovu) projít celý obchod a udělat si pár fotek a popovídat si o Tukuwool a svém snu s milými Finkami v obchodě :)
Já vím, že tohle asi není moc "průvodcovské", protože k čemu Vám budou informace o tom, jak jsem si odvážela vlnu, ale jistě mě chápete, s kým jiným bych se o tohle měla podělit? :)
Ale teď tedy pár opravdu objektivních informací.
Osobně mi připadá, že zde najdete v podstatě všechno. Všechny známé značky, které jsem potkala ve Snurre i v Ilo Finland, jsou tu. A také (téměř) všechny finské značky - samozřejmě veškerá Tukuwool - také je tam spousta vzorků, třeba palčáky Syyskukkia, které byly v prvním Laine časopisu a designovala je sama Tiina, nebo poslední hity z Laine atd. atd. Také zde najdete slušnou várku Aurinko Kehrä - a také další velice finskou vlnu Pirtin Kehräämö (jo, v těch názvech se Finové vážně překonávají xD). Potom takové ty nezbytnosti jako Wrist Rulers, voňavé Soak, samozřejmě Laine časopis a spousta další kvalitní pletací beletrie, a pak nějaké další zajímavůstky (jako třeba Sweater Stone - jakýsi pěnový kámen, který prý výborně odstraňuje kuličky a žmolky ze svetrů - docela jsem na něj zvědavá, už ho beztak brzy vyzkouším...).
Obchod je celkem členitý, je tam několik místností plných klubíček a vzorků, a nejspíš omdlíte úžasem a radostí, až tam vkročíte :)





Nevypadá to tak, ale v těch bednách je 300 klubek Tukuwool. Je tedy předpokládám jasně vidět míra štěstí v mém výrazu xD


Mým cílem bylo navštívit pokud možno všechny dominantní obchody ve Finsku, ale vzhledem k časovému plánu měli bohužel v Kuopiu zrovna ten den zavřeno. Takže Vás takto nerada ochuzuji o návštěvu "Kässäkerho Pom-Pom" - nicméně mohu říci alespoň to, že jsem tam byla rok předtím (bohužel však nemám odtamtud žádné fotky) - a návštěva Kässäkerha by byla určitě skvělá, protože paní majitelka si nechala udělat vlastní značku finské příze "Suoma Single" a například krásný svetr Lauha od finské designérky Anny Johanny je udělán přímo pro tuto přízi. A navíc vlastně také má vlastní ručně barvené vlnky :)

Takže tento obchůdek najdete ve východo-finském městě Kuopio, jak říká Google Maps, 330 km severovýchodně od Helsinek.


Zde je pár úlovků, čistě pro mě (bylo jich téměř dvakrát tolik, ale to byly všechno dárky a já to samozřejmě nevyfotila dohromady... *facepalm*).



Doufám, že jste strávili příjemnou chvilku při čtení a třeba to někomu pomůže při vlněném cestování - i když jak se říká, zkušenost je nepřenosná, takže rozhodně doporučuji Finsko jako destinaci pro pohodovou dovolenou - a rozhodně nejen kvůli tamní vlně. :)

Komentáře

Oblíbené příspěvky