Březen, s pletením zalezem!


Tolik jsem se na tenhle článek těšila! Věděla jsem, že alespoň to počasí už bude lepší, a díky tomu i nálada a tak všechno... a třeba se i nějaká ta opatření rozvolní. No, co se říká o očekáváních? Neříká se o nich nic - ale asi by se mělo nějaké vtipné motto vymyslet... realita z dneška (6.4. - a i z dneška, 17.4.) je taková, že: 

  1. Za oknem je vánice a všude sníh, asi za chvilku přijde Ježíšek
  2. Nálada také pod bodem mrazu
  3. Opatření trvají...


Tak já fakt nevím. Minulý týden si vykračuju s kočárem v sandálech, a dneska topím v peci. Prostě duben. Ale opravdu, OPRAVDU už věřím tomu, že za chvíli už bude všechno lepší!

 

Březen byl takový měsíc záchranář. Abych se vytáhla z depky, tak jsem si řekla, že si upletu nějaké ponožky z nechutně optimistické vlnky, co jsem si koupila na Divokém klubíčku - duhovou SuperSoxx od Jawollu. Chtělo to nějaký návod, který sám o sobě nebude moc divoký, ale zároveň žádná hladká nuda, něco u čeho bude vidět jak vzor, tak ta jarní duha... zroooovna jsem měla v eshopu ponožkovou bibli od Laine - rozhodně jsem neměla v plánu si jí nechat pro sebe... kdo to říkal, že nechápe, na co mít takovouhle knihu, plnou návodů na ponožky? Když existuje jen pár druhů pat a špiček a internet je plný volně dostupných vzorů? Kdo? No, JÁ. Zjišťuju už poněkolikáté, že svoje názory dokážu zcela radikálně měnit - tedy v pletení. Co se mi nelíbí a čím skoro opovrhuju, mám za nějaký čas na jehlicích... Nesnášela jsem růžovou? Pletení ponožek mi přišlo k ničemu? Všeobecná obsese mohérem mě jistojistě mine? Crop svetr bych nepletla? Ani oversized věci? .... ze všech těchhle zarytých názorů jsem udělala přesný opak. A patří to k mým nejoblíbenějším a nejzábavnějším pletenostem. Jinak v životě málokdy radikálně na něco měním názor, a pokud ano, trvá mi to dlouhou dobu - v pletení to je rychlostí blesku. Nevím, možná je to tím, že často mě inspiruje nějaká nálada/atmosféra z nějaké fotky někde a tak moc na to myslím, že se pak tyhle změny samo-dějí.

Ale zpět k ponožkám. Listovala jsem knihou, všude vzory, hmm hmm, to asi nevypadá... až jsem dolistovala na konec - a úplně poslední návod - Dear Björn socks - celkem nenápadná fotka.. ale hele, on to je vlastně přesně takový vzor, jaký hledám?? Na přesně takovou tloušťku příze? Jdu do nich! 

......

Naprosto - geniálně - napsaný - návod.

Fakt.

Úžasnej.

Už jen ta špička? Manžel pořád nadává, proč že spousta špiček je hranatých (např.u Mustikka ponožek) a špičatých a to se jako nedá uplíst nějaká hezky kulatá? Dá. U ponožek Dear Björn. 

A celý vzor je takový chytlavý, po jednom opáčku zapamatovatelný a jednoduchý, a tolik efektní!! 

Pro mě “bonusem navíc” byl nový druh paty, ale ten mě tedy nijak neuchvátil - sám o sobě, jinak výborně popsaný, to beze všeho. Zatím mám ráda paty ze zkrácených řad :-)

A když se dodělávala ponožka, tak mě nakonec ještě dostal lem, který nebyl klasický rib 1x1, ale jedno oko v ribbingu bylo hladké a další sejímané - a úžasně to navazuje na ty sejmuté diagonální pruhy z celé ponožky. Opravdu jsem ještě nepotkala takhle do detailu vypracovaný návod - dokonalost! 

A jedna třešinka - pokud milujete, když mají věci své příběhy... tak i tenhle návod má svůj příběh. Aaach. Miluju! 


Bylo rozhodnuto - líbí se mi víc než polovina návodů, nějaké návody jsou naprosto dechberoucí - knihu si nechám. Ano, impulzivní, ale... nemohla jsem jinak. A když to vezmu čistě ekonomicky - tak jeden návod na ponožky obvykle stojí tak plus mínus 150,-, aby se to dobře počítalo. Už jen při 10 návodech z Ravelry je cena kolem 1500,-.... a dál počítat nemusím. Je to jasné. :-))

Mimochodem už mám nahozeny dubnové ponožtičky - taktéž z této knihy... no solidně mi zamíchala mým ponožkovým “makenine” :-)



Ten lem!!! *_*




Jo! Říkala jsem si, že ještě budu chvilku pět ódy na moje nové jehlice. Totiž - vždycky jsem pletla ponožky na ponožkovkách a docela mi to už “ocejpalo” rychle. 

Medžiklůp mě neuchvátil. Pak jsem ale někde zahlédla takové mutantí - hybridní - jehlice od Addi - CraSy Trio - a pak, když jsem dodělala moje první fajnový ponoženky, jsem si řekla, že je zkusím. Jsou to tři jehlice (plete se na dvou), něco jako takové ty rukávové miniaturní - hybrid mezi ponožkovými a kruhovými. A jako - velké WOW! Jsou sice docela drahé (jedny stojí necelých 400,-), takže jsem hodně rozmýšlela, kterou velikost zvolím (nakonec to vyhrála 2,5mm - nějak intuitivně jsem vytušila, že na nich budu plést asi nejvíc) - ale lepší jehlice jsem si na ponožky ani nemohla přát. Jde to fakt rychle s nima a jsou taaak pohodlné! Fakt je, že bych asi ocenila, kdyby byly ještě špičatější; na krajku by se to hodilo nejvíc, ale i tak jsem s nima maximálně spokojená. (EDIT! Během pletení dubnových ponožek jsem zjistila, že jeden konec každé jehlice je o dost tenčí a špičatější než ten druhý... takže vyřešeno, ale nechápu, jak je možné, že jsem si toho nevšimla hned...? :-D)

Tyhle jehlice a kniha ponožek od Laine... a nic víc nepotřebuju. Teda, hehe, klubíčka, samozřejmě :-D




Druhým a zcela neplánovaným rychlo-projektem byl Kuutar baret od Sari Nordlund. (Od ní pocházejí třeba zmíněné Mustikka ponožky a také je autorkou legendárního Poet svetru..). Ona vydala návod Kuutar Pullover, a pak jsem u ní zahlédla cosi kruhového a krajkového, a tak jsem byla zvědavá - a prý že chystá baret! Napjatě jsem několik týdnů vyhlížela testovací pletení, a psala jsem i přímo Sari (leč bohužel bez odpovědi), až najednou se objevil test-call - a jak jsem si četla info, tak jsem věděla, že do něj stopro půjdu! A podařilo se mi i navrkat svojí domácí pletací crew - že si teda uděláme takový rychlý domácí kalíček! Ladu se podařilo se připojit také mezi testovače a Helen se potají připojila s náma :-)) 

Bylo to celé ale tak rychlé, že jsem v neděli dávala holkám namotaná klubíčka a v pátek už přijela Helen s hotovým baretíčkem. Takže jsme vlastně ani společně nestihly poplést - ale Helen se teď připravuje na maturitu, takže to byl opravdu jen takový rychlo-projekt, a teď už se zase svědomitě učí. Ale nemůžu se dočkat, až v létě popleteme společné ponožky z Laine bible! 

Tak. . teď bych snad mohla napsat také něco konstruktivního :-)) Návod se plete z fingering+mohéru, nebo z DK příze - já jsem si vzala zbytek z japonského květinového šátku, takže lace+mohér a o číslo větší jehlice. Baret je mi tak-tak, ale pletl se tak úžasně, a je přenádherný, že mám dojem, že si možná upletu ještě jeden ve vínové, právě z toho "dékáčka". Holky pletly z Aurinkokehrä DK - a vyšlo jim to perfektně! 

Návod je psaný jasně a jednoduše, a krajka, jakkoliv vypadá složitě, je vcelku snadná a vysoce zábavná, je tam jen nějakých 59 řad krajky - a tradá, pak jen ribbing a je hotovo. Je to neskutečně rychlé, já měla baret hotový za několik dnů - a to teď máme zrovna opět klíštěcí období, takže nehrozí, abych pletla, když je svištín vzhůru. Takže si troufám tvrdit, že pokud máte volné dva večery, budete mít hotový baret už pozítří :-)) 

Pro mě bylo novinkou nahazování do kruhu na ponožkovkách, ale je to snadnější než bych si myslela (no jako většina věcí u pletení...). Jinak je to opět japonská krajka a je to ta nejkrásnější čepice, co doma mám. Teď jen takovéhle skromné fotky - omluvte prosím, že jsem se nefotila zepředu, ale píšu o baretu, takže vidíte baret - až budu někdy psát o svém obličeji, uvidíte můj obličej :-D Nee vážně - zepředu nejde vůbec dobře vidět (no samozřejmě, to barety obvykle nebývají). Takže voilá:

Naprosto snový! ♥♥♥





A teď takový můj inkognito kostlivec, kterého jsem nahazovala na podzim s vidinou báječného podzimního nošení, no a vidíme, jak to dopadlo, že... Byla jsem neskutečně líná vyfotit proces pletení i vypletené sedlo a teď se pro změnu vymlouvám na to, že nemám žádné vhodné šaty... což je samozřejmě pravda, takže mám jen tyto fotky na ramínku, a slibuju, že jakmile budu mít nějaké báječné béžové šaty, vyfotím se i s kropíkem :-D

K patternu... Když jsem viděla tenhle top (on je to totiž původně letní top, ne krop svetr z vlny), okamžitě se mi líbil, protože kombo "květinový výplet + káble + krajka" je pro mě něco jako... Kindr Maxi King. Určitě víte, co myslím! Karamel, ve smetaně, a v čokoládě s oříškama. Prostě nebe! Lépe už bych to nevymyslela. Top je dost variabilní, určitě by se dal uplést i jako regulérní svetr s dlouhým rukávem - což jsem původně zamýšlela - téměř, ale ... ke konci už mě fakt nebavil. Štvalo mě, jak ho mám dlouho rozpletený - a chtěla jsem ho mít už hotový a "za sebou". Z návodu jsem nijak moc nadšená nebyla - výstřih mě trochu škrtí, nejsem vůbec zvyklá na takovéhle výstřihy hned u krku... A výplet. Je krásný, ale dlouhé "flouty" příze za pleteninou, jsou teda trochu moc. Samozřejmě jsem zaplétala, co šlo, ale vždycky byl uprostřed káblík, a v něm se moc dobře zaplétat nedalo, takže to docela zdržovalo, a to zaplétání jde trochu v copáncích vidět. Chjo. No, ne každý svetr se povede... Rozhodně ho ale párat kvůli tomu nebudu, to v žádném případě. Měla jsem ho už párkrát na sobě, a k mojí původní skepsi, že svetr s krátkým rukávem je největší blbost na světě (ano, další moje skálopevné přesvědčení), musím říct, že se ale nosí moc příjemně. Takže ještě ty šaty, a myslím, že by to mohl být oblíbený kousek. :-)

Příze - odlovila jsem si dvě klubíčka Aurinkokehrä Fingering v barvě Okra, a bylo to opět naprosto báječně příjemné. Příjemnější než Tukuwool, musím přiznat. Jemnější než Tukuwol. Láska ♥

Jak už jsem psala - téhle přízi prostě propadám víc a víc. A budu to asi psát častěji... :-) 

Tak tady teda ty ramínkové fotky. No dobře, a jedna bonusová, abyste neřekli :-D





Tenhle článek jsem měla rozepsaný extra dlouho! Ale snad vás pootěšil :) ♥

Ještě mám jedno přiznání na konec. V minulém článku jsem se dušovala, že mám nový nejoblíbenější šátek, toho mohérového květinového krasavce, a že vystřídal ten všebarevný první... No, po pečlivém a všímavém nošení musím říct, že na ten barevný prostě nemá. Ale je hned v závěsu. :-)) 

Teď v dubnu prožívám po pravdě trochu pletací krizi - po žlutém kropíku jsem neměla nahozeno už vůbec nic. Tak pletu ponožky, to je jasný, ale pořád (dneska je 17.4., když dopisuju článek), jsem se nedokázala rozhoupat k nahození nového svetru. Jsem prostě marná. Nevím, jak se rozhodnout. Nevím, co bych chtěla. Teda - chtěla bych asi 5 nebo 6 nebo víc svetrů a kardiganů. Jenomže jaký vybrat?? 

... Doufám, že teda v dubnovém článku už alespoň ukážu nějaké rozhodnutí a výběr vlnek. :-)

Užívejte tohle nejarní počasí - nejlépe v teple, u krbu, s pletením a nějakým dobrým mokem ♥

Komentáře

Oblíbené příspěvky