Interview: Tiina Kuu

(ENGLISH BELOW ↓) 


Po dlouhé době jsem tu opět s novým rozhovorem! Tentokrát jsem měla to štěstí vyzpovídat finskou designérku Tiinu Kuulasmaa, známou na sítích jako Tiina Kuu

Tiina je známá především pro své nádherné, dobře propracované a jednoduše psané ponožkové designy, ale rozhodně její práce není jen o ponožkách :-)

Její ponožkový design, Elämän Virta, jsem před 2 roky vybrala jako úplně první severský KAL, návod je i přeložen do češtiny, a už tenkrát byla komunikace s Tiinou skvělá - stejně jako teď, kdy mi moc ochotně odpověděla na dotaz a prosbu ohledně rozhovoru. 

Vím, že mezi pletařkami (i pletaři) není příliš mnoho fanoušků do pletení ponožek, což mi přijde velká škoda - chápu, že se to ponožko-pletení může zdát nezábavné - navíc, když člověk musí po jedné ponožce uplést ještě druhou, že... :-) Ale každý by tomu určitě měl dát šanci. Protože za sebe rozhodně můžu říct, že se správným designem, se z toho může stát závislost, na hony vzdálená "syndromu druhého rukávu". A pokud sáhnete po designu od Tiiny Kuu, rozhodně chybu neuděláte. Její návody jsou praktické, rychlé, snadno pochopitelné, výborně padnoucí a oku lahodící. Je něco, co víc si přát? :-) ♥





 

1.       Ahoj Tiino! Jak se Ti teď daří – a co máš zrovna na jehlicích?

-          Děkuji za optání – v poslední době jsem dost unavená, ale nikdy ne natolik, abych nemohla plést více ponožek!

 

2.       Popiš trochu svou pletací cestu. Kolik Ti bylo, když ses naučila plést a jaký byl Tvůj první pletený projekt?

-          Teď je mi 45 a plést jsem se naučila, když mi bylo nějakých 5 nebo 6 let, prostě před tím, než jsem šla do školy. Moje starší sestra se učila plést ve škole, takže naše maminka mě musela tuhle dovednost naučit také. Nemůžu si vzpomenout, co byl můj první projekt, ale pamatuji si, že jsem zkoušela plést do kruhu na ponožkových jehlicích, když mi bylo teprve 6 let.

 

3.       Jsi dobře známá zejména pro své úžasné ponožkové designy. Proč zrovna ponožky? Bylo to vždycky tak?

-          Vlastně jsem pletla spíše hodně svetrů, když jsem byla mladší, a ponožky jen příležitostně. Někdy kolem roku 2000 jsem objevila cestu do pletacího světa na internetu a tak nějak jsem pomalu sklouzla k navrhování ponožek, protože jsem nemohla najít žádné designy, které by naplnily moje přání. Myslím, že to bylo Ravelry a můj první Tour-de-Sock (v roce 2013, ale nepamatuji si přesně) co mě doopravdy vystřelilo na oběžnou dráhu objevování zejména pletených ponožek a typů pat. Na začátku jsem navrhovala ponožky pro worsted a sport příze, protože tenkrát to byla standardní tloušťka ponožkových přízí tady ve Finsku, a pořád to tak je pro mnoho Finů i dnes. V téhle době ale preferuji fingering tloušťku přízí.

 

4.       Můžeš prosím nasdílet nějaké své nejpopulárnější designy, nebo poukázat na nějaké neobyčejné?

-          Merenkulkija (Seafarer) ponožky byly neuvěřitelně oblíbené mezi finskými pletařkami, což bylo (a pořád je) pro mě velké překvapení, když jde o tolik jednoduchý design. Byla jsem také hodně užaslá oblíbeností jiného jednoduchého designu, který se jmenuje Arctic Dawn, což je, musím přiznat, skvělý projekt pro zbytky přízí a pro hru s barvami! A jsem hodně pyšná na Kanteletar ponožky, které jsem navrhla pro Tour-de-Sock 2017.

 

5.       Jak bys popsala svůj designovací styl – a jaké detaily, prvky a techniky používáš nejčastěji?

-          Myslím, že můj styl je relativně jednoduchý a nadčasový. Mám tendenci se raději přiklánět k tradičním a opakujícím se motivům než k těm komplikovaným. Pro mě je číslo jedna funkčnost: chci, aby hotové ponožky byly tolik nositelné a padnoucí, jak jen to jde. Jsem posedlá symetrií a detaily: každý designový prvek musí mít nějaký smysl a důvod, a chci, aby tyto prvky na sebe co možná nejvíc plynule navazovaly. Teď se snažím publikovat návody s několika možnostmi velikostí, což někdy znamená, že musím vyvinout hodně úsilí, abych vyřešila všechny detaily pro každou velikost zvlášť. Nazvala bych se nekompromisní.

 

6.       S jakými materiály nejraději pracuješ?

-          Musím se přiznat, že jsem totálně rozmazlená s ručně barvenými merino ponožkovými přízemi. Je tu ve Finsku tolik talentovaných barvířů, které ráda podporuji!

 

7.       Jak Finsko – nebo lépe – místo, kde žiješ a jeho počasí/příroda ovlivňují tvoje pletení? Zajímá mě zvlášť nálada vs. pletení během zimy, kdy je tma skoro celý den?

-          No, já pletu celoročně a počasí na moje pletení moc vliv nemá. Jenom ta extrémní horka, která jsme měli několik posledních lét, mě donutily se vzdát pletení. V minulosti jsem se obvykle na jaře a v létě přesunula na pletení a háčkování s bavlněnými přízemi, ale v téhle době to je jen o pletení ponožek po celý rok.

 

8.       Co děláš, když si chceš odpočinout od pletení? Jsi designérka na plný úvazek, nebo máš jiné zaměstnání?

-          Považuji se za amatérskou designérku, a navrhování je pro mě čistě jen hobby – a opravdu to tak chci nechat i nadále. Mám jiné zaměstnání, které s pletením nemá vůbec nic společného, a to dostatečně vyvažuje můj posedlý pletací koníček. Navrhování a pletení je víceméně můj jediný koníček, spolu se kterým sleduji hodně podcastů (hlavně True Crime), nebo so užívám čas se svou rodinou.

 

9.       Pleteš také někdy podle návodů ostatních návrhářů, a pokud ne – chybí ti to?

-          Bývaly časy, kdy jsem nepletla podle jiných designů, ale teď si to hodně užívám, pravděpodobně proto, že jsem už dlouho necítila, že bych zase něco sama navrhla. V poslední době pletu několik párů ponožek od mojí „spolupachatelky“, Anny Mäkily.

 

10.   A co další vlno-tvoření – předení, tkaní, háčkování…?

-          Dříve jsem hodně háčkovala, ale teď už ne. Jinak se snažím nehromadit žádné další vlněné koníčky.

 

11.   Učíš také na nějakých workshopech? Naživo, nebo online? A byla by třeba nějaká šance se zapsat na Tvé workshopy během letních pletacích festivalů ve Finsku (nebo jinde v Evropě)?

-          Spíše ne. Stát na pódiu není zrovna pro mě. Chci, aby moje pletení a návody mluvily za sebe, a doufám, že se skrz moje návody tu a tam pletaři něco naučí.

 

12.   A poslední otázka – máš nějaké specifické plány nebo cíle, co se navrhování týče?

-          Rozhodla jsem se, že v budoucnu budu publikovat jen návody zdarma. Měla jsem svůj podíl v komerční stránce navrhování, a všimla jsem si, že mi to moc radosti nepřináší. Opravdu doufám, že jednoho dne znovu dostanu chuť na designování, protože už je to pryč hodně dlouhou dobu – nic nového jsem nepublikovala téměř rok. Ale rozhodně pletení nevzdám, i kdybych už v navrhování pokračovat neměla.

 

Elämän Virta ponožky ↑




                                                    

Arctic Dawn ponožky ↑ skvělé pro využití zbytků přízí! ♥

Moc děkuji Tiině za rozhovor ♥ A určitě nejen za sebe mohu říct, že doufám, že doopravdy s navrhováním nekončí. Byla by to věčná škoda :) 



ENGLISH:


After a long time, I´m here with a new interview. This time, I had the pleasure to ask Tiina Kuulasmaa, Finnish designer, well known for her beautiful, goof fitting, well and easy written sock patterns!

Two years ago, I picked her Elämän virta socks for our firts northern KAL, I translated the pattern into Czech, and the communication between me and Tiina was perfect, as this time. 

I know, there are not many sock knitters among all the knitters - it is usually called boring, the sock knitting... I know, I know, I can imagine that - I remember that! When after the first, infinite sock, the second has to be done, too. But it is all about the pattern, I guess. Everyone should give it a chance. Because you can´t go wrong, with Tiina´s sock designs. 

Here it is!


1.       Hi Tiina! How are you these days – and what´s on your needles?

-          Thank you for asking - I've been somewhat tired lately, but never too tired to knit more socks!

 

2.       Describe a bit your knitting journey. How old were you, when you learned how to knit and what was your first knitting project?

-          I'm 45 years old and I learnt to knit at age 5 or 6, before going to school anyway. My older sister learnt to knit at school so our Mom had to teach me that skill, too. I can't remember what was my first project but I remember trying to knit in the round with dpn's already at the age of 6.

 

3.       You are well known especially for your amazing sock designs. Why socks? Have you always been a sock knitter?

-          I  actually knitted lots of sweaters when I was younger, and I knitted socks only occasionally. Some time in the 2000's I found my way to the knitting world of the Internet and I kind of slowly slided into designing socks because I couldn't find patterns that fulfilled my wishes. I think it was Ravelry and my first Tour-de-Sock (was it in 2013, I can't remember for sure) that really threw me into the orbit of exploring knitted socks and heels in particular. In the beginning, I designed socks for worsted and sport weight yarns, because they were the standard sock yarn weights in Finland at that time - and still are for many Finns today. These days I prefer fingering weight yarns myself.

 

4.       Can you share some of your most popular designs, or point at some extra ordinary patterns of yours?

-          Merenkulkija (Seafarer) sock design has been unbelievably popular among Finnish knitters, which was (and still is) a surprise to me, as the design is so simple. I was also surprised by the popularity of another simple design, namely Arctic Dawn, which is, I have to admit, a great pattern for leftovers and playing with colours! I'm still proud of the Kanteletar sock pattern, which was designed for Tour-de-Sock 2017.

 

5.       How would you describe your design style – and what details, elements, techniques do you use the most?

-          I think my style is relatively simple and timeless. I tend to lean towards traditional and repetitive motifs rather than complicated ones. For me the functionality is number one: I want the finished socks to be as wearable and fitting as possible. I'm obsessed with symmetry and details: every design element has to have a purpose, and I want that the design elements flow from one to another as smoothly as possible. These days I try to publish patterns with multiple size options, which sometimes means I have to put tons of effort for figuring out the details for each size separately.  I would call myself uncompromising.

 

6.        What materials do you like the most to knit with?

-          I have to admit that I'm totally spoiled with hand-dyed merino sock yarns. There are so many talented indie dyers in Finland that I like to support!

 

7.       How does Finland – or better - the place where you live and its weather/nature influence your knitting? I´m curious especially about mood vs. knitting during the winter, when there´s darkness almost the whole day?

-          Well, I knit all year round, and the weather doesn't affect my knitting much. Only the extreme heat waves that we have had in the past few summers have forced me to give up knitting. In the past, I usually shifted towards crocheting and knitting cotton yarns in spring and summer, but these days it's all about knitting socks all year round.

 

8.       What are you doing, when you want to „relax“ from knitting? Are you a full-time designer, or do you have a day-job?

-          I consider myself as an amateur designer, and designing is purely a hobby for me - and I really want to keep it that way. I do have a full time job, which has nothing to do with knitting or handicrafts, and it's enough to bring balance to my obsessive knitting hobby. Designing and knitting is more or less my only hobby, along with which I consume lots of podcasts (mainly true crime) or enjoy the company of my family.

 

9.       Do you sometimes knit also according to someone else´s patterns, and if not – do you miss it?

-          There have been times when I haven't knitted anyone else's designs, but these days I enjoy that a lot, probably because I haven't felt like designing anything new for a long time myself. Lately I've been knitting several pairs of socks designed by my "sister in crime", Anna Mäkilä.

 

10.   What about other woolen crafts – handspinning, weaving, crocheting…?

-          I used to crochet a lot, but not anymore. Other than that, I try not to hoard any other yarny hobbies.

 

11.   Are you teaching some classes? Live, or online? And will be some chance to maybe get your classes during any knitting festivals next year in Finland (or somewhere in Europe?)

-          Not really. Being on stage isn't really my thing at all. I want my knits and patterns to speak for themselves, and I hope my patterns teach a bit of this and that to those who like to knit them.

 

12.   And the last question - do you have some specific plans or goals in future with your knitwear designing?

-          I've decided to publish free patterns only in the future. I've had my share of the commercial side of designing, and I've noticed it's not bringing me much joy. I really, really hope that one day I will find my passion for designing again, because it's been gone for a long time already - I haven't published anything completely new for nearly a year. But I won't give up knitting even if I never design anything again.


♥♥♥

Thank you so much, Tiina! It was a pleasure! And it´s not even me, if I say it - I really hope, you won´t give up designing! Your designs are top! ♥





Komentáře

Oblíbené příspěvky